14.9.09

Sepuluh Malam : Peringatan dari seorang sahabat buat diri yang lupa

Assalamualaikum

Sahabat-sahabat DPPWP yang dikasihi Allah

Hari ini 20 Ramadan 1430H. Terbenamnya matahari maghrib ini menandakan saat2 yang dinanti dan dirindukan oleh orang-orang yang beriman telah tiba,  iaitu sepuluh malam terakhir bulan ramadan. Apakah itlizam kita Ramadan kali ini? Mudah-mudahan lebih baik dari Ramadan yang lalu.

Sunnah Nabi SAW pada 10 malam terakhir adalah menghidupkan malam2 tersebut dengan beri’tikaf di masjid dan beribadah berdasarkan kepada satu Hadis dari Aisyah R.A

Ertinya : " Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Ana menyeru diri dan sahabat-sahabat marilah kita berusaha melaksanakan sunnah Baginda SAW. Kalau kita bicara tentang politik, pilihanraya dan mendirikan negara Islam adalah sunnah, ini juga adalah sunnah Nabi SAW .

Kalau sahabat-sahabat sanggup tinggalkan rumah, tidur di markas-markas ketika PRU mahupun PRK, maka usahakanlah malam-malam terakhir ini kita cuba tinggalkan rumah tidur di rumah-rumah Allah untuk bermunajat kepada-Nya.. Tak dapat 1 malam sepuluh malam pun jadilah.

Sahabat-sahabat yang dikasihi Allah,

Inilah peluang terakhir kita memohon ampun dari Allah SWT supaya dihapuskan dosa-dosa yang menjadi penghalang perjuangan da’wah kita. Dosa yang menyebabkan kita letih, malas, dan susah untuk memberikan komitmen yang terbaik kepada perjuangan. Tidakkah kalian suka diampunkan segala dosa kepada Allah. Alangkah beruntungnya kita Allah beri peluang ini! Sebelum maut menjemput kita.

Inilah juga peluang kita untuk berdoa sebanyak mungkin memohon kemenangan Islam di muka bumi ini terutama di negara yang kita ini. Supaya PAS menang bukan dari sudut politik semata-mata tetapi juga dari aspek dakwah dan perjuangan. Sekiranya kita sayangkan Allah dan Rasul dan perjuangan kita ini, usahakanlah agar kita dapat menghidupkan 10 malam Ramadan ini supaya kita lahir menjadi pejuang Islam yang tulus suci dan bersih dan mendoakan kemenangan Islam.

Inilah juga peluang kita mencari Lailatul Qadar yang diidam-idamkan, malam yang lebih baik daripada 1000 bulan dan kesejahteraan yang melimpah ruah sehingga ke waktu fajr.

Di manakah kita sepuluh malam Ramadan kali ini? Di hadapan pc/laptop? Menonton filem dan drama? Alangkah ruginya kita kalau demikian. Tinggalkan seketika tv, blog, facebook, twitter, dan apa-apa sahaja gangguan-gangguan di waktu malam supaya kita dapat fokus beribadah kepada Allah. Bermunajat dan memohon keampunan dari-Nya. Mudah-mudahan 1 Syawal kita benar-benar menepati maksud Hari Raya itu, ‘Aid Fitr merayakan kembalinya kita kepada Fitrah bersih dari noda dan dosa.

Sekali lagi seruan ana kepada diri dan sahabat-sahabat, ayuh bersama kita menghidupkan 10 malam terakhir. Apakah Ramadan akan datang masih ada? Mungkin masih ada tapi Ramadan itu untuk siapa? Bukan lagi untuk kita kalau dijemput Allah

jazakAllah khair kathira

p/s: jom join ana i'tikaf kat masjid tuanku mizan (masjid besi), putrajaya bermula malam ni, insyAllah.



No comments:

Sekitar Demontrasi PPSMI