16.7.09

65 Undi, Kifarah Untuk PAS

Saya kali ni memang takde kesempatan ke Manek Urai. Walau bagaimanapun, padangan sahabat di dalam tranungkite amat menarik untuk di jadikan iktibar. Walau pun mungin tak 100% betul, tapi kepada yang nak buat muhasabah, bolehlah dijadikan iktibar untuk keseluruhan ahli Gerakan Islam dalam PAS pada masa yang akan datang.

Artikal nie pun menarik juga untuk dijadikan renungan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"65 undi, itulah jumlah majoriti yg dimenangi oleh PAS di dalam pilihanraya kecil Manek Urai. Majoriti PAS merosot jauh lebih kuarang 1287 undi berbanding Pilihanraya Umum.


Saya adalh salah seorang petugas PAS yang bertugas di salah satu peti undi di dalam Manek Urai. Teringat saya semasa bermesyuarat bersama dgn Hj Apandi Mohamad dan YB Hj Wan Ismail.

Di dalam mesyuarat itu, Hj Apandi ada mengingatkan bahawa, kita ingin menang di dalam pilihanraya ini, tetapi bukan sahaj menang, tetapi ingin majoriti kita meningkat,sekiranya majoriti kita menurun, PAS di kira kalah.

Di sini, saya senaraikan beberapa sebab Allah turunkan Kifarah kepada PAS di dalam pilihanraya Manek Urai ini ;

1) Pimpinan PAS Kelantan, sebelum pilihanraya ada usaha menghalang Pimpinan2 PAS yang menyokong Tuan Guru Hj Hadi dari hadir ke Manek Urai.

2) PAS Kelantan juga membuat kenyataan bahawa Poster Tuan Guru Hj Hadi tidak akan di naikkan di Manek Urai. Cikgu Wan Rahim menyatakan bahawa Poster Tok Guru Nik Aziz lebih komersial dr Poster Tuan Guru Hj Hadi. YB Takiyudin menyatakan, PAS Kelantan akan menang hanya dengan menunjukkan Poster Tok Guru Nik Aziz berdoa sambil menitiskan air mata.

3) PAS Kelantan membuat pendirian sendiri tanpa merujuk kepeda PAS Pusat dengan terus menamakan Tok Guru Nik Aziz yg akan mengumumkan nama calon pd hari Pengisytiharan Calon. Sudah menjadi tradisi PAS apabila hendak mengumumkan Nama Calon, Presiden diberi keutamaan utk mengumumkan nama calon. Rujuk Pengisytiharan Calon Pas Parlimen Kuala Terengganu & Bukit Gantang.

4) PAS Kelantan telah menghantar SMS kepada Ust Nasa, menyatakan bahawa Ust Nasa tidak dibenarkan hadir ke Manek Urai sepanjang Pilihanraya Kecil ini berlangsung. Penarikan terhadap arahan ini tidak pernah di tarik balik sehingga Pilihanraya ini tamat.

5) PAS Kelantan juga telah menghantar SMS yg sama dihantar kepada Ust Nasa, kepeda Presiden PAS Tuan Guru Hj Hadi. Namun begitu, Tuan Guru Hj Hadi bertegas, akan hadir juga ke Manek Urai walau apa pun berlaku. Ini menyebabkan PAS Kelantan menghantar SMS penarikan balik larangan tersebut 2 Hari sebelum hari Penamaan Calon.

6) PAS Kelantan memfitnah Ust Nasa. Abdul Fatah Harun memberitahu bahawa Ust Nasa "MALU MATA" utk turun ke Manek Urai. Cikgu Wan Rahim memberitahu, beliau tak tahu sebab apa Ust Nasa tak turun ke Manek Urai. Bukan kah kita ada h/p untuk mengetahui sebab dr Ust Nasa sendiri??? Hakikat sebenar, PAS Kelantan telah melarang Ust Nasa & Ust Nasa KeUzuran.

Cukuplah sya senaraikan sebahagian tindakan yg sgt bercanggah dgn adab islam yg dilakukan oleh Pimpinan PAS Kelantan. Sedarlah, bahawa PAS adalah Parti ISlam, yg tulen. Segala tindakan, wajiblah mengikut Akhlak dan Adab Islam. Segala tindakan yg dilakukan oleh Pimpinan PAS Kelantan ini, hanyalah bersuluh kepada Strategi Politik semata2 dengan mengenepikan semua yg Disuruh oleh ISLAM. Strategi adalah penting, namun ISLAM adalah yg TERPENTING.

Kifarah ini marilah kita jadikan sebagai pengajaran dan muhasabah bg kita, agar memperbetulkan semula niat & cara kita berpolitik. Ambil lah ISLAM itu sbg sesuatu yg perlu kita pegang dan genggam secara erat. Gunakanlah kebijaksanaan yg kita ada tanpa mengenepikan Islam.

Biarlah kita muhasabah diri kita secara jujur, bukan seperti statement Husam Musa, bahawa PAS menang majoriti sedikit kerana BN menggunakan WANG. Bukan kah, di Kuala Terengganu dan Bukit Gantang BN menggunakan Wang yg banyak???? Majoriti PAS tetap meningkat.

Apakah yg menghalang dr PAS kalah di Manek Urai ;

Disini saya perturunkan sedikit pengalaman saya bertugas selama 4 Hari di Manek Urai. Saya kagum dengan ahli-ahli PAS Kelantan yg sangat komited, bersungguh2 adan bertanggungjawab dalam bertugas. Mengenali nama2 seperti Hj Kabir, Pak Nik We, Mak Su, Pak Su dan yg lain2 sgt mengharukan.

Mereka ini umurnya telah meningkat. Kebanyakannya berumur lebih dari 50 Tahun, namun kudrat mereka mengalahkan kami yg berumur 20-an. Mereka boleh dikatakan bekerja 25 jam dalam sehari. Tidak seperti orang2 yang berada dalam PAS yang mereka ini muda2, tetapi hanya tahu memaki, mencemuh, dan memfitnah Pimpinan PAS. Mereka bersungguh2 menjaga kampung mereka dari ditembusi anasir jahat dr Puteri Umno. Mereka ini tidak mengenal erti penat. Mereka ini adalah orang2 yg IKHLAS dalam berjuang. Mereka ini tidak mengharap langsung Jawatan, Wang aatu apa2 habuan pun. Mereka hanya mahu ISLAM itu menang dan ISLAM itu ditegakkan. Mereka langsung tidak mengeluh & kecewa jika tidak diberikan apa2 habuan @ jawatan. Mereka ini lah yg tergolong dikal;anagn "PEMBANTU2 AGAMA ALLAH".

Saya kira dengan keIKHLASan dan DOA2 dari mereka ini lah yang menyebabkan ALLAH masih memberi kemenangan kepada PAS walaupun dgn majoriti hanya 65 Undi. Jika nak diharapkan kepada PPIMPINAN2 PAS KELANTAN, saya yakin, Allah akan terus mengalahkan PAS dalam pihanraya Manek Urai ini.

Kepada Pimpinan PAS Kelantan, INSAF lah. Kembali lah merujuk kepada ISLAM. Perbetulkan Niat & Cara anda berpolitik. Jadilah anda seperti Pak Nik We, Hj Kabir, Mak Su, dan Pak Su dan lain2 AHLI@ PAS KELANTAN yg IKHLAS berjuang tanpa mengharapkan JAWATAN, WANG dan HABUAN.




No comments:

Sekitar Demontrasi PPSMI